Facebook príspevky: Osvedčené postupy postovania

Rozumne nastavená komunikácia na sociálnych sieťach dokáže byť prekvapivo efektívnym marketingovým kanálom na podporu online predaja. Z pochopiteľných dôvodov toto tvrdenie  práve na váš biznis nemusí platiť, ALE z množstva úspešných projektov sa dá spozorovať spoločné znaky úspešnej komunikácie na sociálnych sieťach.

Pokiaľ preto nefungujete na facebooku podľa nižšie uvedených overených postupov, skúste to. Nič za to nedáte a môže vám to pomôcť zvýšiť čísla organického dosahu príspevkov (Vaše príspevky a s nimi aj vaše ponuky uvidí oveľa väčšie publikum).

Viac o typoch príspevkov na facebooku v našom článku: Facebook príspevky: Aké poznáme a ako ich používať

Príspevky pridávajte často a pravidelne

Pravidelnosť postovania facebook príspevkov je jeden z dôležitých parametrov nielen udržania kontinuálnej komunikácie ale aj už spomenutého zvýšeného organického dosahu. Pravidelným častým pridávaním obsahu a dôkladnou analýzou metrík príspevkov budete mať čoskoro vyselektovaný obsah, druhy príspevkov a tiež formáty, ktorými je o dosť jednoduchšie zasiahnuť širšie publikum aj bez platenej reklamy (A ak sa príspevok naozaj páči, vyťažte z neho čo sa dá – zapnite aj platenú podporu).

Nový a hodnotný obsah fanúšikom a followerom tiež vysiela signál, že ste aktívny a legitímny v danej problematike. Príliš staré či expirované príspevky naopak môžu/nemusia vysielať negatívne signály. Pre zachovanie pravidelnosti pridávania príspevkov vám asi najviac pomôže ich plánovanie.

Preto nieje na škodu vytvoriť si dopredu feed alebo zoznam tém (tzv. content plan) , prípadné hlavné línie, ktoré sa budú pravidelne dopĺňať a ideálne aj vytýčiť vhodný čas kedy facebook príspevky zasiahnu najviac užívateľov.

Plánovanie príspevkov: Pre dodržovanie pravidelnosti môžete použiť nástroj plánovania postingu priamo na facebooku. Toto riešenie je použiteľné a funguje hlavne pre jednotlivé príspevky. Ak však potrebujete zastrešiť plnohodnotné plánovanie príspevkov pre komunikáciu na sociálnych sieťach bez toho aby ste boli dennodenne v plánovači, je nutné premýšľať v objemoch.

Je dobré sa porozhliadnuť po na to určených nástrojoch. Nástrojov plánovania príspevkov je mnoho, za všetky môžeme uviesť napr. populárny Buffer. Dá sa cezeň manažovať účty na sociálnych sieťach Facebook, Instagram, Instagram stories, Pinterest, LinkedIn a dokonca aj Twitter. Počítajte s cenami od 70 do 100€/mes. za samotný nástroj.

  • Najlepšie plánovacie a postingové nástroje pre rok 2021

Obsah s pridanou hodnotou 

Predtým ako pridáte príspevky na facebook, je dobré sa nad nimi zamýšľať minimálne z dvoch perspektív. Z hľadiska vami (realisticky) nastaveného cieľa a potom zo strany publika či zákazníka.

Pri tvorbe príspevku s pridanou hodnotou sa vždy pozerajte z perspektívy potenciálneho zákazníka. Pri tejto príležitosti je preto dobré položiť si tieto 3 otázky.

  • Kto je cieľové publikum/zákazník a v akej demografickej skupine sa približne nachádza? (Ak máte historické dáta z Google Analytics či z metrík facebooku, je toto rozhodovanie o čosi jednoduchšie)
  • Čo toto cieľové publikum zaujíma a prečo by malo mať záujem o obsah komunikovaný na mojej Facebookovej stránke? (Pozerajte sa na obsah očami ideálne niekoľkých zákaznických persón)
  • Akú pridanú hodnotu dokážem tomuto publiku prostredníctvom komunikácie na sociálnych sieťach odovzdať? (Motivácia zákaznických persón môže byť rozdielna v závislosti demografie, výšky vzdelania, znalosti te
  • matiky atp.)

Príspevky s pridanou hodnotou sú jednoducho základný kameň úspechu biznisu na sociálnych sieťach a tiež budovania bližšieho vzťahu s vašimi sledovateľmi. Pod pridanou hodnotou si môžete predstaviť čokoľvek hodnotné od inšpirácie, praktických informácií až po faktor zábavnosti, tak populárny na meme stránkach.

Pridanou hodnotou môže byť aj záujem o názor publika v podobe otázok. Možno si kladiete otázku ako sa postaviť k pridanej hodnote a kde začať.

Komunikácia na facebooku by mala spĺňať tieto parametre:

  • Príspevky robte o svojom publiku, nie o sebe (Zamerajte sa na potreby zákazníka a skúste ísť svojim príspevkom naproti jeho potrebám. Ponúkajte konkrétne riešenie, rozvíjajte vzdelanosť. Väčšina značiek sa zameriava viac na produkty a služby. Odlíšte sa tým , že sa zameriate na vaše publikum.)
  • Prihovárajte sa (Pýtajte sa otázky a rozvíjajte diskusiu o príbuzných témach. Podporujte interakcie a budujte vzťahy a dôveru, hardsell väčšinou nefunguje. Akonáhle položíte zaujímavú otázku, publikum je viac ochotné reagovať.)
  • Nebojte sa kontroverzie (Najúspešnejšie značky majú vždy zarputilých odporcov aj nekritických fanúšikov. Vašim cieľom je pritiahnuť fanúšikoch a s odporcami argumentovať. Časom vás budú fanušikovia obhajovať aj sami od seba.)
  • Buďte autentickí (Nesnažte sa byť tým kým nieste. Inak vás sociálne siete zožerú. Odlišnosť je v poriadku, je autentická a priťahuje pozornosť. Ľudia majú tendenciu  priľnúť k osobám, ktoré sa javia viac reálne. Vzniká tak dôveryhodné puto a ľudia nakupujú tam, kde to poznajú a majú radi.)
  • Zamerajte sa na konverziu zákazníka, nie len informácie (Pravdepodobne najdôležitejší bod. Vaša konkurencia sa veľmi pravdepodobne sústredí na vlastnosti ich služieb a produktov. Ak sú pokročilejší zamerajú sa tiež na výhody a benefity. Snažte sa byť v tomto ešte lepší a zamerajte sa na to ako tieto výhody a benefity ovplyvnia život vášho zákazníka. Ako nákupom či spoluprácou práve si práve s vami dokážu dopriať svoj sen, uspokojiť potrebu či odstrániť problém. Pocit satisfakcie je veľmi dôležitý. Takáto komunikácia vám nielen pomôže s  predajom, ale z vás urobí aj dôveryhodnú autoritu v obore.)

Prejavený záujem a prispôsobovaná komunikácia

Začnite sledovať štatistiky svojich príspevkov a spájajte si dve a dve. Hľadajte spoločné znaky. Nie všetko je len o lajkoch a zdieľaniach (Hoci to spolu všetko nakoniec súvisí). Odsledujte si, ktoré príspevky dosahujú vyšší organický dosah a podporte ich platenou propagáciou.

Skúste pritom odhadnúť a aspoň približne nastaviť parametre cielenia na vaše cieľové publikum. Facebook vám v tomto vie prostredníctvom notifikácií pomôcť vytipovať tie najúspešnejšie príspevky.

Nápady a inšpirácie na príspevky

  • Sú vaše produkty či služby vizuálne atraktívne? Vizuálne atraktívne inšpiratívne fotky, videá a inšpiratívne ukážky produktov môžu byť cesta.
  • Predstavte vašich zamestnancov a ich schopnosti lokálnej komunite. Príbehy niektorých vašich zamestnancov dokážu dodať vašej prevádzke ľudskú tvár a tým poľudštiť celú firmu.
  • Ukážte zákulisie vášho podnikania. Zaujímavosti či benefity o ktorých ľudia jednoducho doteraz nemali potuchy. Zaujímavá realizácia zákazky, riešenia na mieru a podobne. Ukážte čo skrývate za zatvorenými dverami.
  • Klaďte otázky a prihovárajte sa s výzvou na komentovanie či zdieľanie a motivujte zapojených do aktivity aj prostredníctvom rôznych odmien. Váš produkt či služby sa týmto môžu rozšíriť aj k priateľom vašich fanúšikov.
  • Buďte hraví a ľudskí. Ponúknite fanúšikom tematické hádanky s výzvou na reakciu v komentároch.
  • Žite dôležité dni, situácie či sviatky spolu s vašimi fanúšikmi. Inšpirácia pre darčeky a zľavové kupóny sa potom ponúka sama.
  • Udržujte biznis relevantný a vyjadrujte sa k živým témam, ktoré sa týkajú vášho odboru alebo špecializácie.

Inšpirácia na príspevky podľa formátu (Čo komunikovať, ktorým druhom príspevku?)

Obrázkové príspevky

  • Zákulisie biznisu
  • Citáty
  • Tipy a triky
  • Tématicky príbuzné vtipné obrázky
  • Infografiky
  • Vizuálne atraktívne obrázky

Textové príspevky

  • Otázky a výzvy k reakcii
  • Názorové a hodnotové vyjadrenia
  • Tipy a triky
  • Zaujímavé príbehy
  • Textové dopĺňacie hádanky
  • Vyhlásenia

Blogy a Webstránky

  • Tipy a triky
  • Zaujímavosti
  • Návody a riešenia
  • Cudzí obsah

Video príspevky

  • Propagácie
  • Zaujímavé príbehy
  • Vzdelávanie