Facebook príspevky slúžia ako forma komunikácie na Facebooku. Majú rôzne formáty, ale v základe sú to verejné správy, ktoré zdieľate buď prostredníctvom osobného profilu alebo ako Stránka. V článku  preberieme všetky formáty príspevkov a tiež aké je ich využitie v rámci komunikácie na sociálnych sieťach.

Predtým ako uverejníte prvý príspevok

Predtým ako zverejníte prvý príspevok by sa vám malo podariť vytvoriť reprezentatívnu stránku či skupinu vašej spoločnosti na Facebooku. Ako to urobiť sa dozviete v našich návodoch:

  • Ako založiť firemnú stránku (Business page) na facebooku (4 kroky)
  • Ako založiť facebook skupinu (11 krokov)

Akonáhle toto budete mať, môžete začať pridávať príspevky (Treba sa zamyslieť nad tým, čo chcete zvolenou komunikáciou dosiahnuť a čo ste pre to ochotní urobiť. Skupina ako taká vám totiž bez aktivity bude v podstate na nič a ani fanúšikovia sa k vám nepohrnú v húfoch len tak pre nič, za nič). Nieje preto na škodu, dať najavo svojmu okoliu, že ste stránku založili, čoho sa týka a tiež požiadať o jej prezdieľanie.  Pre začiatok si tak stránka získa istú fanúšikovskú základňu a taktiež naberie istú dynamiku, ktorú zaznamenáva algoritmus Facebooku.

Je teda čas začať premýšľať o tom, aký obsah a v akom množstve budete na stránku či do skupiny pridávať- Ideálne s cieľom. Príspevky sa na facebooku zobrazujú obmedzenému množstvu ľudí (Dosah neaktívnej 100 tisícovej fanpage, môže byť menší ako dosah 10 tisícovej veľmi aktívnej fanpage.)

  • Pravidlá pridávania príspevkov na facebooku

Status – textový príspevok (Facebook text post)

Ide o základný typ príspevku na Facebooku. Ide doslova o nič iné ako prostý text: Žiadne fotografie, žiadne videá – dokonca ani odkaz. Textový príspevok nedokáže ľudí nasmerovať na váš web (iba ak nepriamo) a obvykle nevedie ani ku konverziám (premena fanúšika na zákazníka). Tento typ príspevku slúži predovšetkým na vyvolávanie interakcií na vašej facebook stránke. Príklad: Dobre položená otázka môže byť skvelým spôsobom, ako zapojiť a podporiť ľudí, aby sa vyjadrili, prípadne zdieľali váš status a zvyšovali tak jeho organický (prirodzený) dosah na sociálnej sieti. Ten vedie k väčšej interakcii a zase väčšiemu dosahu príspevku. Výsledkom tejto činnosti je rozšírenie fanúšikovskej základne a čo je podstatnejšie, tiež publika, ktoré vaše príspevky vidí. So silným organickým dosahom príspevkov dokážete osloviť širokú základňu potencionálnych zákazníkov.

Obrázkový príspevok (Facebook photo post)

Rovnako ako textový príspevok, aj foto príspevok je navrhnutý tak, aby zvyšoval povedomie, tiež aby vybudzoval ľudí k interakcii. Nakoľko je jeho súčasťou vizuálna zložka, je v priemere úspešnejší ako textové statusy. Vo všeobecnosti sa pri obrázkových príspevkoch vyskytuje oveľa vyššia miera interakcie ako pri textových príspevkoch. Príspevky s obrázkami sú skvelým spôsobom, ako predviesť svoje výrobky, najmä ak sú vizuálne príťažlivé alebo ich ľudia potrebujú vidieť v súvislosti s činnosťou alebo výsledkom tak, aby v nich vzbudzovali dojem potreby. Toto samozrejme neplatí pre všetky druhy produktov. S obrázkovými príspevkami je nutné sa naučiť pracovať a tiež ich testovať. V prípade, že predávate niečo nehmatateľné napr. služby, obrázkové príspevky, môžu ilustrovať esenciu vašej služby. S ilustračnými obrázkami vám môžu pomôcť foto banky. Niektoré sú platené, iné zdarma (tak obvykle vyzerá aj ich ponuka) avšak nič sa nevyrovná originálnemu a kvalitnému obsahu. Vaše publikum originalitu veľmi pravdepodobne ocení. Ideálne ak má príspevok ešte aj pridanú hodnotu. Nezabúdajte, že obrázok vo vašom príspevku vôbec nemusí byť fotka. Môže to byť akýkoľvek obrázok, napríklad infografika, ilustrácia alebo akýkoľvek iný obrázkový formát.

Skalindam radí: Možno budete v pokušení zdieľať obrázky, ktoré nájdete niekde na internete, pozor na autorské práva! Uistite sa preto, že plne rozumiete základom autorských práv na jednotlivé obrázky.

Video príspevok (Facebook video post)

S pohybujúcimi sa obrázkami AKA videom, prišiel na facebook čerstvý vánok. Krátky videozáznam totiž môže byť mimoriadne presvedčivý a efektívny. Pri dobrej kreatíve dokáže v rámci krátkej stopáže  ilustrovať to, čo by iba textom či obrázkom nebolo možné. Ak je váš produkt či služba vizuálne príťažlivá, neváhajte. Keďže videá sa v novinkách začnú prehrávať automaticky, môže to byť vynikajúci spôsob, ako upútať užívateľské oko. Často krát na to stačí spot či videoklip, ktorý je dlhý len niekoľko sekúnd.

 

Živé vysielanie cez facebook (Facebook live video post)

Ako už názov napovedá ide o video príspevok, ktorý sa vysiela naživo priamo na Facebooku. živé vysielanie, môže byť skvelý spôsob, ako sa priblížiť vašim fanúšikom ako ľudská bytosť, dať trošku nahliadnuť do vášho súkromia, či pozadia vášho podnikania.Týmto spôsobom sa môžete stať dôveryhodnou a váženou osobnosťou v určitej oblasti či špecializácii na ktorú sústredíte svoje snaženie, prípadne tou vtipnou osobou, ktorá nám spríjemňuje naše všedné dni. Živé vysielanie cez facebook je preto ideálny formát na zdieľanie oznámení a aktualít v reálnom čase alebo na priamu komunikáciu s vašimi stúpencami.

Skalidam radí:Keď sa vám podarí spojiť vašu tvár so značkou, portfóliom a zároveň sympatiami v radoch vašich fanúšikov je to jackpot. Máloktorá marketingová stratégia na sociálnych sieťach je tak cenovo dostupná a zároveň úspešná. Potencionálny zákazník sa dokáže viac stotožniť so samotnou značkou a považuje ju tak všeobecne za viac dôveryhodnú. Týmto sa prehlbuje vzťah zákazníka so značkou a zvyšuje sa aj prípadná pravdepodobnosť nákupu z vašeho portfólia. (Nemýliť si s Influence marketingom).

Príspevky s prepojeným obsahom (Príspevky s odkazom)

Ide o príspevky s možnosťou prekliku. Takéto príspevky odkazujú na obsah zverejnený mimo Facebooku (Napríklad na vašu webstránku ale pokojne aj na cudzie webstránky, záleží len na tom aký účel bude takýto príspevok plniť). Príspevky s odkazom v priemere dosahujú viac interakcie ako textové príspevky (statusy), zároveň však v priemere menej ako obrázkové a video príspevky. Vytvoriť príspevok s odkazom na web je tá najjednoduchšia vec. Všetko čo musíte urobiť, je skopírovať a vložiť požadovaný odkaz (link) do príslušného poľa.

Náhľadový obrázok príspevku

Náhľady odkazov sú v príspevku pútavejšie ako jednoduché URL adresy – tým, že doplníte svoj príspevok o obrázok, názov, popis či iné, zobrazíte ľuďom kontext, vďaka ktorému sa zvýši miera interakcie príspevku. Ak naozaj chcete, aby boli vaše príspevky na Facebooku úspešné a vyzerali naozaj lákavo, musíte do istej miery vedieť, ako fungujú metadáta. Metadáta si môžete predstaviť ako kódové značenie obsahu, ktoré sociálnej sieti (a nielen jej) pomáha rozoznať jednotlivé segmenty obsahu, ktoré sú zverejnené na vašej URL. Podľa tejto segmentácie si facebook algoritmus následne rozkóduje a dotiahne potrebné informácie z vašich metadát a automaticky vyplní popis a obrázok do náhľadu priamo z vašej webstránky. Ak sú vaše metadáta segmentované správne dokážete za smiešne 2 sekundy vytvoriť solídne vyzerajúci príspevok pri minimálnom úsilí. Máme solídne vyzerajúci príspevok, ten však sám od seba obvykle nevyzýva k interakcii (česť výnimkám), preto je vhodné príspevok doplniť aj o ďalší text (výzvu k akcii), ktorý sa zobrazí ako status nad náhľadom vášho príspevku.

Nezabudnite preto pridať text, ktorý čitateľom oznámi, prečo by sa práve cez tento odkaz mali prekliknúť. Ak máte angažované publikum vpíšte napríklad zaujímavú otázku, pričom poukazujte na fakt, že odpoveď nájde užívateľ práve v prepojenom obsahu daného príspevku – Príspevok s prepojeným obsahom je tak hotový a môžete ho zverejniť.

Skalindam radí: Keď pridávate odkaz do príspevku prvýkrát môže sa stať, že náhľad nebude zobrazený kompletný. Veľmi častý jav – Facebook totiž zatiaľ neuložil všetky potrebné informácie do svojej vyrovnávacej pamäte. Preto nedokáže vytvoriť náhľad príspevku. Náhľad sa preto vytvorí až keď niekto prezdieľa váš odkaz druhýkrát. Ako mám teda zistiť či sa môj príspevok zobrazí po uverejnení správne? Pre overenie náhľadu príspevku môžete použiť Facebook Sharing Debugger. Ide o veľmi užitočný nástroj, pomocou ktorého dokážete vyladiť náhľad vášho príspevku (Prvé zdieľanie príspevku, teda vykoná Debugger za vás). Do príkazového riadku vložte skopírovanú URL, Debugger vopred načíta všetky potrebné metadáta, ktoré potrebuje Facebook na správne zobrazenie náhľadu. Takto vygenerované informácie FB ukladá do vyrovnávacej pamäte a akonáhle idete nahrávať príspevok prvý krát, náhľad príspevku sa už generuje plnohodnotne.

 

Karuselový príspevok (Facebook carousel post)

Karuselový príspevok vám umožní publikovať v novinkách sériu obrázkov a odkazov v rámci jedného príspevku. Karuselový príspevok a reklama sú vynikajúci spôsob, ako zmestiť viac obsahu/produktov/služieb/informácii do menšieho priestoru. Organický karusel môže obsahovať až päť rôznych obrázkov, z ktorých každý jeden má svoj vlastný nadpis, popis a aj URL adresy (linky). Vzniká preto priestor a príležitosť kreatívne sa vyžiť a príspevky zladiť tak, aby bežného užívateľa lákalo sa s nimi trošku pohrať (tento typ interakcie nie je vždy úplne žiadaný, avšak originálne a hravé stvárnenie príspevku, môže zaujať a vytvoriť podvedomú reakciu užívateľa). Karuselový príspevok môžete distribuovať ako organický príspevok na vašej FB stránke alebo ho vytvoriť v rámci inzercie facebook reklamy – o tom sa dočítate nižšie. Karusel sa vynikajúco zobrazuje na všetkých zariadeniach (Desktopy, laptopy, tablety a iné mobilné zariadenia).

Druhy karuselových príspevkov:

  • Organický karuselový príspevok
  • Platený karuselový príspevok

Skalindam radí: Karuselová reklama dosahuje v priemere desaťkrát lepšiu výkonnosť ako bežná produktová reklama na facebooku. S prihliadnutím na fakt, že 90% užívateľov navštevuje sociálnu sieť prostredníctvom mobilného zariadenia,vzniká príležitosť pre reklamné využitie veľkej časti zobrazovanej plochy zariadenia (Facebook sa totiž na mobilných zariadeniach zobrazuje v zjednodušenej podobe, kedy je viditeľný hlavne feed s novinkami. Pokiaľ ide o karuselové príspevky a reklamy, existuje niekoľko možností ako karusel vytvoriť. Môžete vytvoriť príspevok organického (platenou reklamou nepodporeného) karuselu, platenou reklamou podporiť príspevok organického karuselu alebo vytvoriť karuselovú reklamu z produktového feedu.

Príspevok s anketou

Vyššie bolo spomenuté spomenuté, že dobre položená otázka môže zvyšovať angažovanosť vášho publika na Facebooku. Anketové príspevky tento postup posúvajú ešte o čosi ďalej. Anketa ponúka užívateľom možnosť hlasovať pre jednu z viacero možností. (Anketové príspevky a internetové hlasovania s vysokou účasťou používal napríklad bývalý predseda NRSR Andrej Danko alebo premiér SR Igor Matovič – Úspešnosť ich ankiet nebudeme hodnotiť, ale z hľadiska budovania angažovanosti publika splnili svoj účel). Akonáhle sa hlasovanie v ankete skončí publikujú sa výsledky ankety a reakcie pod výsledkom na seba obvykle nenechajú čakať. Anketa tak pozdvihne angažovanosť a interakciu s príspevkom na vyššiu úroveň. Ankety sú na slovenskom facebooku často spájané aj s akousi nešikovnou formou súťaží o ceny.

Skalindam radí: Anketový príspevok sa málokedy využíva na predaj produktov, ale je veľmi dobrým prostriedkom ako udržať reaktivitu followerov a fanúšikov. Ide o jemné techniky marketingovej stratégie a dá sa tak budovať povedomie o značke. Akonáhle vyladíte svoje zručnosti v tejto komunikácii veľmi pravdepodobne sa vám viac či menej úspešne bude dariť plánovať, koordinovať, budovať a rozširovať povedomie o vašej značke. Facebook nieje úplne mŕtvy a netreba ho odpisovať. Skúste ho namiesto toho používať tak, aby sa stal prínosom pre vás a vašich potenciálnych zákazníkov.

Facebook podujatia (Facebook events)

Facebook eventy sú perfektným spôsobom, ako upútať pozornosť na chystanú udalosť a zároveň si ju priebežne udržovať či stupňovať komunikáciu. Vďaka FB kalendáru má veľa ľudí podujatia o ktoré majú záujem alebo sa ich hodlajú zúčastniť zapísané v kalendároch a prepojené so svojimi smartfónmi. To znamená, že dokážete svoje publikum (ktoré už vyjadrilo záujem) udržovať informované a pracovať s angažovanosťou bez toho, aby ste vynakladali prostriedky a čas na distribúciu doplnkového obsahu ľuďom, ktorí boli alebo sú vašimi (* aj potencionálnymi) zákazníkmi.

Príbehový príspevok (Facebook stories + Instagram stories)

Formát dočasných príspevkov, ktorý ako prvý zaznamenal úspech na kedysi najrýchlejšie rastúcej sociálnej sieti, na Snapchate. Ide o fotografie alebo krátke esenciálne videozáznamy, ktoré sa zobrazujú vo vertikálnom formáte (stories boli primárne určené pre mobilné zariadenia) ktoré sa po 24 hodinách už pre užívateľov nezobrazia.

Jednotlivé stories (podľa typu) môžu trvať 5-20 sekúnd a môžete ich nájsť v hornej časti nad novinkami. Prostredníctvom stories môže byť užívateľ s vašou firmou/osobou v kontakte aj niekoľko krát za deň (neodporúčame presycovať stories stream nekonečným množstvom nezaujímavých príbehov). Ak sa príbehy pridávajú v rozumných množstvách a s obsahom, ktorý je potencionálne prínosný, alebo zábavný, dopozeranosť je veľmi vysoká. Narozdiel od príspevkov v novinkách sa užívatelia sústredia výhradne na zobrazovaný príbehový príspevok bez rozptyľovania.

V priebehu 2013-2016 chcela spoločnosť Facebook Inc. údajne  niekoľko krát akvizične vstúpiť do spoločnosti Snap Inc. (prevádzkovateľ Snapchatu). Jeden z dôvodov akvizície (Okrem evidentne rastúcej konkurencie) boli aj Snapchat stories. Akvizícia napriek štedrej ponuke nedopadla v prospech Facebooku a tak boli donútení nástroj na príbehy, ktoré zotrvajú na účte len 24 hodín vyvinúť sami.

Bol to vynikajúci krok, nástroj bol použitý na Facebooku aj Instagrame. Tento spolu s WhatsApp a pár dalšími službami vlastní Facebook tiež. Implementáciou stories spôsobil malú revolúciu na Instagrame, kde sa prostredníctvom nich úplne zmenil spôsob konzumácie obsahu a Instagramu vyrástla reaktivita aj celkový počet užívateľov.

Popularita snapchatu sa čoskoro prepadla. V roku 2020 denne sleduje facebook stories viac ako pol miliardy ľudí. Keď hľadáte spôsob ako byť v neustálom spojení s vašimi fanúšikmi, môžu stories ponúknuť veľmi účinné riešenie. Jednak sa dajú zdieľať priamo z facebooku aj na (prepojený) Instagramový účet, objavujú sa v hornej časti nad novinkami a zároveň sú imúnne voči algoritmom ktoré obmedzujú dosah vašich organických príspevkoch v novinkách. Neexistuje praktický jediný dôvod prečo sa im vyhýbať.

Pripnutý príspevok

Pripnutý príspevok je jednoducho obyčajný príspevok, ktorý „pripnete“ nad novinky svojej Facebookovej stránky. Z príspevku sa tak stáva prvá vec, ktorú ľudia vidia po návšteve vášho profilu či stránky. Čo by ste mali pripnúť?

Možno máte posolstvo alebo obchodné oznámenie, ktoré je dôležitejšie ako iné denne pridávané príspevky. Môže ísť o výnimočnú (aj dlhodobú) akciu, niečo čo dokonale vystihuje vašu značku, prípadne ukazuje potencionálnym followerom dôvod prečo by práve vás mali začať sledovať. Pripnutý príspevok má tak množstvo možností použitia. Časové obmedzenia na pripnutý príspevok prakticky nejestvujú, zároveň je možné pripnutý príspevok meniť tak často, ako budete chcieť. Pripnutý príspevok môžete rozoznať podľa malej ikonky modrého pripináčika v pravom hornom rohu príspevku.

Možnosti využitia pripnutého príspevku:

  • Prednostné zverejňovanie dôležitých správ
  • Prednostné zobrazenie vášho aktuálneho reklamného spotu
  • Zvyšovanie informovanosti o aktuálnej kampani (reklamné posolstvá či obchodné oznámenia)

Prebrali sme všetky druhy príspevkov na facebooku. Nezabudnite, postujte pravidelne a často. Už viete s čím a približne ako budete pracovať v rámci bežného prostredia skupín a stránok na facebooku. Mohli by sme už konečne začať čosi predávať…