Optimalizácia pre vyhľadávače – SEO sa posledné roky prevažne točí okolo spoločnosti Google. Pri aktuálnej dominancii ich najpopulárnejšieho vyhľadávača na svete sa niet čo čudovať. SEO ale nezačalo s Google. Vznik praktík, ktoré dnes poznáme ako SEO sa v skutočnosti dátuje oveľa skôr ako search engine, ktorý spolu založili Larry Page a Sergey Brin.

Začiatok optimalizácie pre vyhľadávače

Optimalizujú sa webové stránky, preto by bolo dobré začať práve s nimi. Prvá webová stránka bola zverejnená 6. augusta 1991. Bola venovaná informáciám o projekte World Wide Web a vytvoril ju Tim Berners-Lee. Web bežal na počítači NeXT vo verejnosti celkom známej Európskej organizácii pre jadrový výskum – CERN. Web stránka je dodnes stále živá a môžete ju nájsť na adrese http://info.cern.ch/hypertext/WWW/TheProject.html.

V tej dobe sa však o optimalizácii pre vyhľadávače ani nechýrovalo. Z pochopiteľných dôvodov, nakoľko vyhľadávače pomáhajú prehliadať a filtrovať čo najlepšie výsledky z množstva výsledkov. Doba prvej webovej web stránky taká určite nebola. :)

Niekto by si mohol myslieť, že optimalizácia pre vyhľadávače prišla niekedy po vzniku prvých internetových vyhľadávačov. Znie to dosť logicky, no nie je to úplne pravda. Príbeh SEO sa neoficiálne začína písať  niekedy v priebehu roku 1997.

SEO a rockové kapely

Bob Heyman (autor Digital Engagement) tvrdí, že za vznik nového odvetvia v marketingu označovaného ako optimalizácia pre vyhľadávače môžeme ďakovať pánovi Williamovi Carl Thompsonovi (Jún 22, 1944 – Január 13, 2015).  Nešlo o žiadneho inžiniéra, vedca či tech vizionára. Pán Thompson bol vo vyššie spomínanom čase manažér rockových kapiel. Oficiálna webová stránka jednej z kapiel (Jefferson Starship pozn. red.) ktorú manažoval sa podľa informácií umiestňovala na 4 strane akéhosi bližšie neuvádzaného vyhľadávača.

Podľa príbehu si Thompson už v tej dobe uvedomoval potrebu zobrazovania sa na popredných pozíciach vo vyhľadávaní – Jednoduchá marketingová matematika, prvá stránka sa zobrazuje častejšie ako tie za ňou. Ergo čím ďalej mám web stránku od prvých miest vo vyhľadávaní, tým menej ľudí si ju všimne.

V tejto súvislosti bol vraj prvý krát použitý termín optimalizácia pre vyhľadávač.

Zrejme sa nedozvieme, či je tento príbeh skôr akousi  Romantizovanou a prikrášlenou históriou alebo skutočnosť. Každopádne prvé zmienky o výraze SEO veľmi pravdepodobne pochádzajú práve niekedy z roku 1997. Ak si totiž urobíte trošku prieskum, dopátrate sa k informácii, že John Audette z Multimedia Marketing Group používal tento výraz už 15. februára 1997.

Umiestnenie výsledkov vyhľadávania na popredných priečkach vo vyhľadávačoch bol teda v roku 1997 zadefinovaný ako úplne nový koncept.

Vyhľadávanie v adresároch

Vyhľadávanie na internete v roku 1997 veľmi odlišné od dnešnej podoby fungovania. Bolo totiž riadené adresármi, ktoré sa manuálne dopĺňali.

Medzi vtedajšími zástupcami ste mohli nájsť napríklad:

  • Platený vyhľadávač Infoseek (tzv. Big yellow) , ktorý založil  Steve Kirsch v roku 1994. Tento kúpilo v 1999  The Walt Disney Company. Po akvizícii a zlúčení so Starwave sa z neho stala prakticky obyčajná webstránka Go.com – Adresár pre výsledky vyhľadávania výhradne pre účely The Walt Disney Company.
  • Vyhľadávač Yahoo! vznikol v roku 1994. Bol hlavným hráčom vo vyhľadávaní a najpopulárnejším webom roku 2000. Následne postupne stratil popularitu v prospech Google.
  • Vyhľadávač Zeal bol dobrovoľnícky web adresár z roku 1999, ktorý v roku 2000 kúpila spoločnosť LookSmart. Zeal spojil prácu platených editorov LookSmartu s prácou dobrovoľníkov, ktorí profilovali webové stránky a umiestňovali ich do hierarchie podkategórií. Výsledné kategórie a profily boli v intervaloch sťahované spoločnosťou LookSmart a ďalšími vyhľadávacími spoločnosťami, ako sú MSN, Lycos a Altavista, pre použitie databáz v ich vlastných systémoch.

World Wide Web (www) a internetové vyhľadávače boli v na prelome 90-tych rokov už celkom populárny, napriek tomu pre drvivú väčšinu ľudí stále relatívne nový koncept.

Dnes? Každý trošku znalý marketér chce aspoň trochu ovplyvňovať poradie zobrazenia výsledkov vo vyhľadávaní (SERP).

Optimalizácia pre vyhľadávače (SEO) vs. Marketing vo vyhľadávačoch (SEM)

Predtým, ako sa (SEO) alebo optimalizácia pre vyhľadávače stala oficiálnym označením, používali sa mnohé ďalšie varianty výrazov pre vyjadrenie toho istého, dnes ide len o označenia jednotlivých postupov, alebo konkrétnejší terminus technicus:

  • Umiestnenie  vo vyhľadávači
  • Positioning vo vyhľadávači
  • Ranking vo vyhľadávačoch
  • Registrácia vo vyhľadávači
  • Zápis do vyhľadávacieho nástroja
  • Organická propagácia webových stránok

Avšak bez debát najčastejšie skloňovaným výrazom bol práve Marketing vo vyhľadávačoch…

Marketing vo vyhľadávačoch (SEM – Search engine marketing)

V roku 2001 jeden z autorov v odbore navrhol používať termín SEM – Search engine marketing – marketing vyhľadávacích nástrojov ako nástupcu výrazu SEO – Search engine optimization (Optimalizácia vyhľadávacích nástrojov).

Doslovný preklad anglického SEO totiž nie je dokonalý, koniec koncov, neoptimalizujeme vyhľadávacie nástroje alebo ,,engine,, ale tzv.on-page a off-page faktory webovej prezentácie, ktorej podstránky sú potom vo vyhľadávačoch zaindexované. Napriek tomu výraz  SEO zostáva preferovaným pojmom nášho odvetvia už viac ako 20 rokov a toto  bude pravdepodobne platiť aj do budúcna.

Skratky SEO a SEM dnes v marketingovom odvetví koexistujú, hoci je zrejmé, že sa vyššie spomenutý návrh ako náhrada veľmi neujal.  SEM sa v súčasnosti spája skôr s  platenou reklamou vo vyhľadávaní a občas sa uvádza ako výraz zastrešujúci obe formy – platenú aj neplatenú formu zobrazenia výsledkov vo vyhľadávačoch. Jednoducho kategorizácia hocakej marketingovej činnosti týkajúca sa zobrazenia v internetových vyhľadávačoch.

Časová os histórie internetového vyhľadávania

Internetové vyhľadávače počas posledných 25 rokov zmenili spôsob, akým konzumujeme obsah a naše správanie v online priestore.

Takmer za každou činnosťou v online priestore je na začiatku, alebo v procese činnosti použitý internetový vyhľadávač.  Či už ide o weby, blogy, sociálne siete alebo aplikácie, všetko a všetci ich v istej miere používajú. Vyhľadávacie nástroje sa stali  organizačnou silou, pojítkom a tiež akýmsi sprievodcom a v určitom význame slova dokonca mienkotvorným nástrojom nášho každodenného života.

Ako to celé začalo?

Pokúsili sme sa zostaviť časovú os významných míľnikov histórie vyhľadávacích nástrojov a tiež ich optimalizácie tak, aby ste pochopili korene a základy technológie, ktorá dnes ovplyvňuje životy miliárd ľudí po celej planéte.

Prvohory SEO: éra „divoké začiatky“

V poslednom desaťročí 20. storočia bola situácia na poli internetového vyhľadávania vysoko konkurenčná. Mali ste na výber z rôznych vyhľadávacích nástrojov – jednak už spomenutých adresárov, ktoré boli ovládané redaktormi, druhak z už roboticky zbieraných výsledkov vyhľadávania progresívnejších vyhľadávačov. Do druhej skupiny patrili hlavne vyhľadávače AltaVista, Ask Jeeves, Excite, Infoseek, Lycos a Yahoo.

V začiatkoch optimalizácie pre vyhľadávače existovala prakticky len jediná možnosť ako vykonávať akýkoľvek druh SEO a to priamo na vašej webstránke. Takto sa postupne v obore definovali základné SEO faktory.

Tie zahŕňali predovšetkým činnosti ako sú:

  • Tvorba kvalitného a relevantného obsahu
  • Produkcia dostatočných objemov textu
  • Bezchybné a presné používanie HTML  tagov
  • Tvorba hodnotných prelinkovaní a odkazov smerujúcich na iné stránky

Ak ste sa chceli v tejto ére dobre umiestniť vo vyhľadávaní, trikom bolo často krát iba to, že ste svoje kľúčové slová opakovali dostatočne často na svojich webových stránkach a tiež v rámci metadát. Chcete prekonať stránku, ktorá používa konkrétne kľúčové slovo 50-krát? Potom by ste kľúčové slovo použili jednoducho viac krát ako uvedená konkurencia.

Keď sa o funkčnom postupe dozvedala stále širšia skupina ľudí, viedlo to k tzv. keyword overstuffingu – prepchávaniu webstránok kľúčovými slovami, vo svojej podstate ide vlastne o spam, ktorý je v priamom konflikte hneď s prvým uvedeným bodom optimalizácie on-page faktorov. Ľudia sú vynaliezaví a spôsoby ako oklamať algoritmus vyhľadávačov dostali aj svoj názov, ide o Black Hat SEO.

Niekoľko najdôležitejších udalostí vo svete internetových vyhľadávačov:

Rok 1994

  • Študenti Stanfordu Jerry Wang a David Filo vytvorili Yahoo v obytnom prívese v kampuse univerzity. Yahoo bol pôvodne zoznam internetových záložiek a adresár zaujímavých stránok. Developeri webstránok museli pre indexáciu manuálne odoslať web do adresára Yahoo, aby tam služba mohla web overiť, indexovať a následne zobraziť vo svojich výsledkoch vyhľadávania.
  • V rámci toho istého roku sa spustil vývoj vyhľadávača AltaVista a prevádzkovanie začali vyhľadávače Excite a Lycos.

Rok 1995

  • Vzniká vyhľadávač AltaVista a stane sa jedným z najpopulárnejších na trhu. AltaVista vznikla na základe ideí Paula Flahertyho v spolupráci s Louisom Monierom a Michaelom Burrowsom. Posledný dvaja zmieňovaní napísali originálny kód pre Bota automatického prehliadania webových stránok WebCrawler a tiež Indexer na indexovanie automaticky prehliadnutých stránok. Takto získa AltaVista výkonnostný náskok nakoľko kontrola a indexácia webstránok prebiehala z veľkej časti automaticky.

Rok 1996

  • Larry Page a Sergei Brin, taktiež študenti Stanfordskej univerzity, vytvorili a otestovali Backrub, nový vyhľadávací nástroj, ktorý dokáže hodnotiť webové stránky na základe relevantnosti a popularity prichádzajúcich odkazov. Backrub sa nakoniec stal základom vyhľadávaču Google.
  • Na trh bol v tomto období uvedený aj HotBot, ktorý používa databázu spoločnosti Inktomi. HotBot deklaroval, že dokáže indexovať každý web raz za týždeň, v tej dobe to bolo oveľa častejšie ako konkurencia (napr. AltaVista).
  • Vzniká Askjeeves.com (dnes ask.com) , ako už z názvu vyplýva, ide o platformu, do ktorej bolo možné zadať otázky a poskytla vám odpoveď. Fungovanie stránky malo isté znaky search enginu hoci v ich podaní šlo o answer engine. Táto počítačová disciplína sa nazýva aj QA (Question answering)  a využívala technológie informational retrieval (IR) a natural language processing (NLP). Skĺbením technológií bol systém schopný odpovedať na položené otázky kvázi ľudským jazykom.

Rok 1997

  • Bola zaregistrovaná doména Google.com a na nej spúšťa Google svoj prehliadač pod novou značkou.
  • Lycos sa stáva 8 najnavštevovanejšia stránka na svete.

Rok 1998

  • Bol spustený web Goto.com so sponzorovanými odkazmi a plateným vyhľadávaním. Na portáli Goto.com sa inzerenti zobrazovali  hierarchicky v poradí nad organickými výsledkami vyhľadávania, ktoré zabezpečovala databáza spoločnosti Inktomi. Goto.com nakoniec kúpila spoločnosť Yahoo.
  • DMOZ (Open Directory Project) sa stal najvyhľadávanejším miestom pre odborníkov v oblasti SEO, aby dostali svoje stránky na zoznam.
  • MSN vstúpilo do priestoru pomocou programu MSN Search, ktorý pôvodne používali v Inktomi.
  • HotBot sa stal 19-tou najnavštevovanejšou webstránkou na svete.

Rok 1999

  • Konala sa prvá konferencia zameraná na marketing v odbore Search Engine Strategies (SES).
  • Lycos sa stane na čas najnavštevovanejšou web stránkou sveta a stáva sa jedným z prvých profitabilných biznisov internetového sveta.

 

Čo sa dialo s vyhľadávačmi ďalej?

  • HotBot je dnes poskytovateľom VPN pripojenia a vyhľadávaniu sa vôbec nevenuje.
  • Excite  sa stala v roku 2000 štvrtou najnavštevovanejšou web stránkou na svete. Prevádzkovateľ v 2001 vyhlásil krach a portál bol  predaný ešte dva krát, kým upadol do zabudnutia.
  • AltaVista bola v roku 2003 v akvizícii odkúpená konkurenčnou spoločnosťou Yahoo!. Značka aj vyhľadávač boli síce zachované, výsledky vo vyhľadávaní  však už vychádzali z vyhľadávacieho enginu Yahoo!. O 10 rokov neskôr  Yahoo! ukončila  činnosť AltaVisty a doménu vyhľadávaču presmerovala na Yahoo!. 
  • AskJeeves sa v roku 2006 premenovala na Ask.com a sústredila sa viac na vývoj svojho vlastného algoritmu vyhľadávania (Stala sa na čas jednoznačne internetovým vyhľadávačom). V 2010 ju rozdrvila konkurencia v podobe Google a vrátila sa späť ku svojim koreňom, teda Question Answering.
  • Lycos dodnes funguje aj ako alternatívny vyhľadávač.  V 2001 bol treťou  najnavštevovanejšou web stránkou na svete. Dnes sa spoločnosť venuje poskytovaniu softwareových mediálnych služieb a výrobe wearables. 
  • Google sa stal s viac ako 90% podielom na trhu s vyhľadávačmi absolútnou dominantou vyhľadávania. Spoločnosť skúpila  viacero veĺkých konkurentov a špičky vo vyhľadávaní iných obsahových formátov. Aktuálne dokáže vyhľadávať Aj podľa hlasu, fotiek, videa, zvukových frekvencií a celkom úspešne je zakompovaná aj umelá inteligencia, ktorá sa učí kontextovému chápaniu čítaného, ale aj obrazového a zvukového obsahu – V preklade: Google začína obsah vnímať so sémantickým porozumením a teda viac ako ľudská myseľ a menej ako bot. O úspešnom príbehu Google nájdete viac nižšie.

 

Google: Gigantická dominancia

Vyhľadávač Google bol vo svete do roku 2000 relatívne okrajová záležitosť, dá sa povedať, že bol oproti konkurencii málo známy.

Čo sa stalo v roku 2000?

Spoločnosť Yahoo uskutočnila pravdepodobne jeden z najhorších strategických krokov v celej histórii vyhľadávania a uzavrela partnerstvo so spoločnosťou Google. V rámci tejto spolupráce vo vyhľadávači Yahoo! uprednostnili zobrazovanie organických výsledkov od spoločnosti Google (Dovtedy malo Yahoo výsledky a databázy dodávané od vyššie spomenutej Inktomi).

Výsledok: Google si spravil z vyhľadávania na Yahoo! reklamný priestor a každé jedno vyhľadávanie na Yahoo bolo zobrazované s dodatkom  „Powered by Google“. Takto Yahoo dostalo svojho najväčšieho konkurenta do celosvetového povedomia a Google sa stal ozajstným pojmom. A dominancia vo vyhľadávaní trvá prakticky do dnes.

Nižšie môžeš vidieť aktuálny trhový podiel Google oproti konkurencii.

Statistic: Worldwide desktop market share of leading search engines from January 2010 to February 2021 | Statista

 

 Linkbuilding a Google PageRank: Zmeny v hodnotení webstránok

Do globálneho nástupu Google vyhľadávače umiestňovali  vo výsledkoch vyhľadávania hlavne weby na základe publikovaného webového obsahu, názvov domén, prístupnosti ich adresárov a základnej štruktúry stránok (podrobná navigácia). Webový vyhľadávač Google a ich algoritmus PageRank boli oproti tomuto zastaranému spôsobu vyhľadávania pri získavaní informácií o webstránkach revolučné. Google ako prvý začal naozaj sledovať tzv. On-page a Off-page priestor.

To znamená, že vo vyhodnocovaní webu  zavážili nielen technické faktory a parametre priamo na stránke ale aj mimo nej.  Vyhodnocovali sa množstvá a tiež kvalita externých odkazov smerujúcich na web (ako aj samotný text odkazu). Vo svojej podstate tak algoritmus začal viac prihliadať na to koľko sa o konkrétnych weboch hovorí aj mimo ich vlastnej webovej domény.

Hoci linky/odkazy boli iba časťou celkového algoritmu hodnotenia spoločnosti Google, SEO špecialisti ho interpretovali ako najdôležitejší faktor v hodnotení webstránok. Takto vznikla celá samostatná disciplína tvorby a výmeny spätných odkazov (tzv. Linkbuilding). V nasledujúcom desaťročí sa z vyhodnocovania linkov stali preteky v získavaní čo najväčšieho počtu odkazov v nádeji, že sa webstránky umiestnia v Google vyhľadávači vyššie. Tak ako v prípade vyššie spomenutého prepchávania kľúčovými slovami sa aj generovanie množstiev odkazov stalo veľmi zneužívanou taktikou, ktorú sa Google snaží viac-menej úspešne eliminovať, resp. znižovať dopad strojového tvorenia odkazov.

V roku 2000, bol v prehliadači Internet Explorer tiež zverejnený panel s nástrojmi Google, ktorý používateľom, ktorí chceli zlepšiť svoje SEO umožnil vidieť skóre (číslo medzi 0-10) ich výsledku vo vyhľadávaní tzv. PageRank So zverejnením PageRank-u a s dôrazom, ktorý na budovanie spätných odkazov kládli SEO špecialisti sa začala éra nevyžiadaných e-mailov so žiadosťami o výmenu odkazov. Prostredníctvom hodnotenia PageRank tak Google zaviedol do svojho algoritmu určitú mieru hodnoty webstránok. PageRank je teda v základe algoritmus analýzy linkov, ktorý priraďuje jednotlivým prvkom v množine navzájom prepojených dokumentov alebo podstránok číselné ohodnotenie.

Ako funguje PageRank?

Google definuje PageRank ako hlasovanie stránky A (Na ktorej je odkaz/link umiestnený) za stránku B (Kam odkaz/link smeruje). PageRank však hodnotí aj stránku A aj stránku B, preto sú priradené hodnoty rozdielne a teda aj hodnota hlasu pre váš web je rozdielna. Absolútny počet linkov dnes preto nestačí. Odkaz zo silnej podstránky silného webu preto má oveľa väčšiu váhu ako zo 100-vky slabších.

Hodnota sa ale delí aj podľa počtu odchádzajúcich odkazov z podstránky. To znamená, že ak stránka A má hodnotu 9 a odkazuje na stránky B,C,D, každej z nich je pridelená pomerná hodnota. V tomto prípade, sa číselná hodnota pre každú z webstránok rovná 3. Dnes však Google neprihliada len na PageRank ale vyhodnocuje pre weby viac ako 200 parametrov.

R'(a) = c \left(\sum_{u \in B_a } \frac{R'(u)}{N_u}\right) + (1-c)R'(a)

Príklad vzorca (Markovov reťazec), na ktorého princípe je možné spočítať PageRank webstránky.

AdWords: Platené výsledky vo vyhľadávaní

(Rok 2000)

Časom sa množstvo organických výsledkov v Google zvyšovalo a tým sa zvyšovala aj konkurencia výsledkov v SERP-e. Aj preto dostali inzerenti možnosť zobrazovať svoje výsledky v rámci plateného zobrazenia výsledku vo vyhľadávaní či plateného kliku (PPC). Možnosť bola sprístupnená od roku 2000 a dostala názov AdWords. (Na Slovensku sa často používa aj výraz Google reklama alebo PPC reklama).

Tieto platené výsledky vyhľadávania sa vo vyhľadávaní začali zobrazovať inak ako napríklad platené výsledky na goto.com (tento totiž platené výsledky automaticky zobrazoval nad organickými výsledkami. To mohlo viesť často k nekvalitným výsledkom vyhľadávania). Google ich ale začal zobrazovať na rôznych pozíciach, nad, pod a tiež napravo od organických (t.j. neplatených) výsledkov vyhľadávania spoločnosti Google. taktiež vyhodnocoval kvalitu platených výsledkov, dnes hovoríme o tzv. Quality score reklamy a landing page (pristávacej podstránky).

*AdWords od 24. Júla 2018 dostal rebrand a odvtedy hovoríme o Google Ads.

Pubcon a aktualizácie Google algoritmov

V medzičase sa skupina správcov webových stránok (stretávajúc sa v Londýne) rozhodla zdieľať rôzne informácie z oblasti  SEO. Tieto neformálne stretnutia vyústili v Pubcon (Veľká konferencia o vyhľadávačoch a vyhľadávaní), ktorý funguje dodnes.

Počas nasledujúcich rokov začala vznikať rozširujúca sa skupina SEO zanietencov. Svet SEO špecialistov si zvykal na mesačné aktualizácie ktoré spôsobovali tzv. Google Dance. Išlo o veľké výkyvy vo výsledkoch vyhľadávania (SERP) , ktoré boli spôsobené aktualizáciami a updatemi algoritmu vyhodnocovania webstránok od spoločnosti Google (Toto sa deje pravidelne aj dnes).

Je to pochopiteľné, toto všetko sa robilo v snahe predísť zobrazovaniu nekvalitného (ale optimalizovaného) obsahu vo vyhľadávaní (Máme na mysli práve vyššie spomenutý keyword overstuffing, objemový linkbuilding a iné Black hat SEO praktiky). Optimalizácia pre vyhľadávače sa tak postupne stávala oveľa náročnejšia. Dávno už nešlo len o opakovanie kľúčových slov.

AdSense, Blogger.com a revolúcia v blogovaní

(Rok 2003)

V roku 2003,  Google kúpil veľmi známu blogovaciu platformu – stránku Blogger.com. niekedy v tom období zároveň v Google spustili aj službu AdSense. AdSense na partnerských stránkach dokáže zobrazovať kontextovo (tématicky a významovo) zacielené obrázkové reklamy. kombinácia služieb Google AdSense a Blogger.com viedlo k revolúcii v blogovaní.

Prečo revolúcia v blogovaní?

Spoplatnené zobrazenie kontextovej reklamy v blogu totiž predstavovalo relatívne jednoduchý zdroj príjmov. Stačilo mať len dostatočne populárny a objemný blog, ideálne tématický. Hoci Sergei Brin kedysi vyhlásil, že Google nikdy nebude tolerovať webový spam, opak sa stal skutočnosťou. V tom čase si to pravdepodobne v Google neuvedomovali, no finančná motivácia k tvorbe textového obsahu, ešte neznamená, že obsah bude naozaj kvalitný, znamená to len to, že ho bude veľa.

AdSense vytvoril priestor pre webstránky, ktoré boli plné nekvalitného a kopírovaného obsahu, ktorý existoval iba preto, aby sa umiestnil vysoko vo výsledkoch vyhľadávania, získal prekliky a zarobil svojim tvorcom nejaké peniaze.

 

Lokálne SEO a personalizácia výsledkov vo vyhľadávaní

(Rok 2004)

Google ale aj ich konkurencia neustále pracovali na zlepšovaní výsledkov vo vyhľadávaní. Výsledky sa síce zlepšovali, no úplne to neplatilo pri dotazoch, ktoré mali geograficky podmienený zámer (napr. Ak hľadám reštauráciu v Bratislave, prípadne jej mestskej časti Rača, nezaujímajú ma tie výsledky, ktoré sú mimo požadovanej lokality).

V snahe dosiahnuť kvalitnejšie výsledky pre geograficky podmienené dotazy preto Google do roku 2006 uviedol na trh službu z názvom Maps Plus Box.

Približne v tom istom období Google a a tiež konkurenčné vyhľadávače začali prispôsobovať výsledky vyhľadávania na základe údajov o koncových používateľoch (napr. história vyhľadávania, záujmy a demografické údaje). Výsledky vyhľadávania pre ten istý výraz sa preto mohli líšiť v závislosti od mnohých premenných (Nie len v závislosti od polohy, ako je často mylne mienené).

HTML značka nofollow

(Rok 2005)

V roku 2005 boli vytvorené HTML značky nofollow. Tieto vznikli ako prostriedok boja proti spamu a stali sa nedieľnou súčasťou  optimalizácie pre vyhľadávače. Pomocou značiek nofollow je možné na web pridávať odkazy a podstránky, ktoré nechceme indexovať. ( Často sú to rôzne kópie podstránok, prípadne automaticky generované podstránky a podobne) Pri vyšších počtoch kopírovaných podstránok a odkazov by totiž dochádzalo k ,,riedeniu,, tzv. linkjuice a znižovaniu autority autorských podstránok a poťažmo domény. V roku 2005 ju ale SEO špecialisti začali používať hlavne na budovanie PageRank-u. (Ako už bolo vyššie spomenuté hodnota PageRank sa delí počtom odkazov a to platí aj interné linkovanie).

Google tiež aplikoval niekoľko aktualizácií:

  • Jagger – Pomohol znížiť počet nevyžiadaných odkazov, znamenal tiež predvoj k zníženiu dôležitosti anchor textu ako SEO faktoru.
  • Big Daddy – Vylepšil architektúru vyhodnocovania odkazov a umožnil tak vyhľadávaču lepšie pochopiť hodnoty a tiež vzťah odkazov medzi jednotlivými stránkami.

YouTube, Google Analytics (GA) a Webmaster Tools (Search Console)

(Rok 2006)

V druhej polovici 2006 spoločnosť Google kúpila do svojho portfólia sieť na zdieľanie užívateľmi generovaných videí. Akvizícia ich stála  horibilných  1,65 miliardy a sieť sa volala YouTube.  Dnes má YouTube 2 miliardy používateľov a stala sa druhým najpopulárnejším internetovým vyhľadávačom na svete (hneď po Google).

Vďaka stúpajúcej popularite platformy sa optimalizácia video obsahu pre vyhľadávače stáva kľúčovým pre značky, firmy ale aj kreatívnych tvorcov videí, ktorí tak svoj obsah dokážu dostať k širšej mase ľudí.

Google toho istého roku uviedol na trh dva výnimočne dôležité nástroje:

  1. Google Analytics (GA) –  Ide o bezplatný analytický webový nástroj a pri uvedení na trh si jeho revolučnosť uvedomovali aj užívatelia. Krok bol tak populárny, že Google po naozaj dlhej histórii stability zaznamenal výpadky v dôsledku náporu na servery.
  2. Google Webmaster Tools (GWT)– Nástroje správcu webu Google, ktoré sú teraz známe ako Search Console, umožňujú správcom webu zobraziť chyby pri prehľadávaní, zistiť, aké vyhľadávania sa na vašom webe zobrazili, a požiadať o opätovné zahrnutie.

V roku 2006  tiež získali súbory Sitemap XML univerzálnu podporu internetových vyhľadávačov. Súbor XML sitemap umožňuje správcom webových stránok zobrazovať (a spravovať) hromadne všetky adresy URL na ich webových stránkach, ktoré sú k dispozícii na indexové prehľadávanie. Súbor obsahuje zoznam URL adries, ale aj celý rad ďalších informácií, ktoré vyhľadávačom pomohli a dodnes pomáhajú rýchlejšie a efektívnejšie zapisovať URL do indexu a výsledkov vyhľadávania.

Univerzálne multimediálne vyhľadávanie

(Rok 2007)

Od roku 2007 bol termín SEO a optimalizácie pre vyhľadávanie veľmi dobre známy aj v tunajších končinách, hoci o fungovaní Google internetového vyhľadávača mal poňatia naozaj málokto. SEO vo svete bolo pritom v rozkvete a komunita so záujmom sledovala všetky Google aktualizácie a updaty. Jedno mali všetky zmeny vo vyhľadávaní spoločné. Boli primárne zamerané na zlepšovanie užívateľského komfortu a zážitku z vyhľadávania, tak aby nebol žiaden dôvod na to používať niektorý z konkurenčných nástrojov.

Tieto snahy viedli k tzv. univerzálnemu vyhľadávaniu, čo bola snaha obohacovať dovtedy výhradne textové výsledky vyhĺadávania o rôzne druhy multimediálnych výsledkov a komplexnejšie spôsoby vyhľadávania. Nižšie môžeš vidieť chronologický zoznam obohacovania vyhľadávania.

  • Vznikol Google.com (1997)
  • Google Adwords (2000)
    • Obrázky (2001)
  • Google Nápoveda (2001)
    • Google Nákupy (2002)
    • Aktuality a správy (2002)
  • Synonymické vyhľadávanie (2002)
    • Knihy (2003)
    • Finančné správy, aktuálne informácie o akciových trhoch a finančných produktov(2003)
    • Google Mapy a lokálne vyhľadávanie (2004)
  • Google Autocomplete – Personalizované dokončovanie fráz (2005)
    • Videá (2005)
    • Počasie (2005)
    • Letenky (2006)
    • Športové výsledky (2006)
    • Trvanie filmov (2007)
    • Patenty (2007)
  • Univerzálne multimediálne vyhľadávanie (2007)
    • Hlasové vyhľadávanie (2008)
    • Search tools (2009)
  • Google Instant – Predikovanie vyhľadávania (2010)
    • Obrázkové vyhľadávanie (2011)
    • Hlasové vyhľadávanie na desktopoch (2011)
  • Graf znalostí google (2012)
    • Google now (2012)
  • AMP Akcelerované mobilné stránky (2016)
  • Strojové učenie a inteligentné vyhľadávanie (2017)

Vince a Caffeine: Očista internetu

(Rok 2008 – 2010)

Titulok znie ako  brakový sci-fi film z počiatku 80-tych rokov, no je naozaj popisný. V roku 2008 bol riaditeľom spoločnosti Google istý Eric Schmidt. Pán Schimdt sa nechal počuť, že internet sa stáva akousi odpadom preplnenou žumpou a riešením na odstraňovanie tohto odpadu v podobe nekvalitných a nedôveryhodných výsledkov vo vyhľadávaní budú spoločnosti s vybudovaným renomé.

Približne pol roka po tomto vyjadrení prišla Google aktualizácia s názvom Vince. Evidentnou zmenou bolo, že sa spomínané veľké a renomované značky  umiestňovali v rámci  výsledkov vyhľadávania oveľa vyššie a vo väčšom množstve ako pred aktualizáciou. Podľa Google však Vince nemal za úlohu zvýhodňovať veľké korporáty, podľa vyjadrení mal algoritmus dať len väčšiu váhu na parametre dôveryhodnosti výsledku a väčšie značky majú jednoducho vyššiu mieru dôveryhodnosti v očiach používateľov a teraz už aj v očiach Google vyhľadávača. Kedže v tej dobe už vyhľadávač Google mal viac ako 70%-tný podiel na trhu, dá sa hovoriť naozaj o očiste internetu.

V krátkom časovom horizonte po aktualizácii  Vince prišla ďalšia. Jej názov bol už v titulku spomenutý Caffeine a bol zameraný na zvýšenie rýchlosti indexácie. Caffeine sa pre Google stal súčasťou novej, rýchlejšej, presnejšej a relevantnejšej  architektúry vyhľadávania a indexácie. Okrem toho že dokázal prehľadávať weby rýchlejšie, dokázal ich zároveň prehľadať do väčšej hĺbky a tiež efektívne rozoznávať vyššie spomenuté multimédia.

Keď už spomíname rýchlosť vyhľadávania a indexácie. Indexáciu (a tiež užívateľský zážitok) ovplyvňuje aj rýchlosť webstránok, ktoré sú indexované. Z pochopiteľných dôvodov preto Google v roku 2010 oznámili, že rýchlosť stránok už je relevantným faktorom hodnotenia výsledkov vo vyhľadávaní. Ergo váš web by nemal byť pomalý (Hlavne na mobilných zariadeniach, ale o tom viac nižšie).

Ak sa vám páčil filmový titulok tohto odstavca, pravdepodobne sa vám bude páčiť aj ten nasledujúci…

Liga spravodlivosti: Aliancia vyhľadávania

(Rok 2009)

V roku 2009 sa z Microsoft Live Search stal Bing. (Vyhľadávač Bing pravdepodobne nie je nutné predstavovať, či?)

V snahe znížiť dominantné postavenie spoločnosti Google na trhu (V tom čase Google zastrešoval viac ako 70% všetkého vyhľadávania v USA) sa  Yahoo, Microsoft a ich partneri spojili v rámci tzv. Search Alliance z ktorej vznikla dohoda o spolupráci, ktorá mala trvať 10 rokov. V rámci dohody začalo Yahoo! tak ako predtým v spolupráci s Google využívať organické aj platené výsledky vyhľadávania vyhľadávača Bing od spoločnosti Microsoft. Vyššie spomenutá dohoda síce priniesla isté ovocie, no už po 5 rokoch sa musela prerábať. Aliancia totiž vybudovala z Bingu vyhľadávací nástroj číslo 2, no nedokázala znižovať podiel spoločnosti Google vo vyhľadávaní ani v USA a už vôbec nie vo svete.

*V októbri 2020 sa spoločnosť Bing oficiálne premenovala na Microsoft Bing.

Vzostup sociálnych sietí

Na konci druhého milénia sa objavil obrovský internetový fenomén: sociálne siete. To v Google nemohli nechať bez odpovede, to bol aj jeden z dôvodov prečo v Google kupovali Youtube a prečo skúšali pretlačiť dnes už nefunkčný Google+ ( neskôr G+). V tomto súboji spoločnosť Google neuspela tak ako by si predstavovalo predstavenstvo. Ich hlavní konkurenti v oblasti sociálnych sietí ako napríklad Facebook, Twitter a LinkedIn sa ukázali ako oveľa väčší hráči. A ďalší ešte len prídu.

Dovtedy generovali návštevnosť na webových stránkach prakticky len vyhľadávače, alebo vďaka dostatočnej poznateľnosti značiek aj direct traffic. Sociálne siete však vytvorili iný spôsob komunikácie značiek s online používateľmi a tým pádom aj iný zdroj online návštevnosti.

O vplyvoch sociálnych sietí na PageRank a SEO sa veľa polemizovalo. V Google tieto informácie dementovali. Opakovane vplyv aktivity na sociálnych sieťach ako faktoru zvyšovania PageRanku odmietali hoci bola zaznamenaná silná korelácia medzi rastúcim dosahom účtov sociálnych sietí a rastom organickej návštevnosti súvisiacich subjektov.

Nikto nevidí do Google kuchyne a tak sa dnes môžeme riadiť len vyjadreniami a pozorovaniami. Môžeme povedať, že sociálne siete majú na SEO vplyv skôr nepriamo – rovnako ako iné formy marketingu. Sociálne siete dokážu pomôcť zvyšovať povedomie, dôveryhodnosť a dosah vašej značky čo sa nepriamo môže odrážať na zvýšených dopytoch vo vyhľadávaní a tým pádom aj vo zvýšenej organickej návštevnosti vášho webu.

Sociálne siete majú tiež silný distribučný potenciál vášho optimalizovaného obsahu, čo môže viesť k tvorbe nových spätných odkazov a posilneniu pozícií vo vyhľadávaní.

Schéma

Značenie webu podľa schémy zaviedli v roku 2011 s cieľom pomôcť robotom v strojovom vyhľadávaní interpretovať kontext dotazu zadaného do vyhľadávania (Pozn. red. v prípade správneho markup-u dochádza často k zrýchlenej indexácii webu). Ide o značenie formou mikrodát tzv. Schema markup.

Praktická rada: Schéma vám dokáže pomôcť vyniknúť vo výsledkoch vyhľadávania SERP prostredníctvom obohatených výsledkov vyhľadávania(rich snippets) z webu. Dobre označená webstránka dokáže zobrazenie textového výsledku vyhľadávania obohatiť o mnohé ďalšie parametre ako sú hodnotenia, úryvky textu, súvisiace kategórie a podobne.

Týmto spôsobom vaše výsledky vo vyhľadávaní zobrazujú oveľa viac informácií a sú vizuálne výraznejšie a tiež zaberajú väčšiu časť plochy výsledkov vo vyhľadávaní. To môže viesť k zvýšenému počtu zobrazení, vyššej miere prekliku a  prehodnocovaniu pozície webu vo výsledkoch vyhľadávania (Čiže nepriamo aj k zlepšeniu pozície vo výsledkoch vyhľadávania).

Panda a Penguin: Koniec so spamom

(Rok 2011-2012)

Ide o dve hlavné aktualizácie algoritmu (V Google ich často označujú roztomilými zvieracími výrazmi a skratkami) – Panda prebehla v roku 2011 a Penguin v roku 2012 – Obe mali obrovský vplyv na SEO, a dopady zmien  niektoré weby cítia dodnes. Obe aktualizácie  vyhľadávacieho algoritmu vyšli v snahe vykonať ďalšiu vlnu očisty výsledkov zobrazovaných vo vyhľadávaní (Ide o kontinuálne a dlhodobé snaženie spoločnosti Google, poskytnúť čo najkvalitnejší a najrelevantnejší obsah.)

V roku 2011 v Google zistili, že mnohým výsledkom vyhľadávania dominujú tzv. content farms (Obsahové farmy sú Webstránky, ktoré generujú veľké množstvá nekvalitného obsahu). Obsahové farmy často majú obsah generovaný automaticky, prípade formou kopírovania textov – V niektorých prípadoch mali obsahové farmy vyšší PageRank ako ich konkurencia. Algoritmus ich uprednostňoval a podvodom tak dosahovali lepšie pozície ako autorské weby.

Tieto webstránky tak žili z organickej návštevnosti, ktorú im Google poskytoval, na weby umiestnili reklamu pomocou AdSense (Už spomenutý problém s AdSense, ktorý si v Google sami vytvorili.) a tak sa prakticky na úkor ostatných obohacovali.

Tieto webstránky sa tiež často predávali ako Weby s pasívnym príjmom. Po zavedení aktualizácie Panda však ostali mnohým majiteľom content fariem iba oči pre plač. Prakticky cez noc prišli o celú, alebo veľkú časť organickej návštevnosti a s tým aj o príjmy. Aktualizácia samozrejme mohla spôsobiť výkyvy v návštevnosti aj mnohým autorským a kvalitným webom.

Keď sa rúbe les, lietajú triesky….

Preto so zavedením aktualizácie Google zverejnil aj akúsi smernicu, v ktorej definoval parametre toho, čomu dnes hovoríme kvalitný web a kvalitný obsah.

Vďaka poklesom v neplatenej návštevnosti vyvolala Panda v reakcii vlnu nadmernej optimalizácie. Táto bola prítomná hlavne v prípadoch obsahových fariem. Tento krok zo strany obsahových fariem bol podľa všetkého očakávaný a preto Google prišiel s ďalšou aktualizáciou algoritmu s názvom Penguin.

Ten mal za úlohu odhaľovať znaky nadmernej optimalizácie a vylučovať takto označený obsah z prvých strán výsledkov vyhľadávania.  Ako odhaľoval nadmernú optimalizáciu? Penguin sa zameral na webové stránky s neobvyklými stratégiami linkovania tzv. link schemes, a tiež na webstránky, ktoré obsahujú príliš veľké množstvá hypertextových odkazov v presnom znení kľúčových slov.

  • O Pande sa často hovorí ako o jednorázovej udalosti, panda je však neustále prítomná a pravidelne aktualizovaná, v roku 2016 bola dokonca integrovaná do základného algoritmu spoločnosti Google. 
  • Penguin nieje aktualizovaný tak často ako Panda, no rovnako ako ona sa aj Penguin v roku 2016 stal súčasťou algoritmu spoločnosti Google.

Sémantické vyhľadávanie v súvislostiach

Po aktualizáciách Panda a Penguin by sa mohlo zdať, že vyhľadávanie bude na istý čas mať od zásadných úprav pokoj. V máji 2012 však spoločnosť Google predstavila tzv.Knowledge graph(Graf znalostí Google).

Čo znamenalo, že algoritmus vyhľadávania už nevníma zadávané výrazy len ako akési reťazce kľúčových slov, ktoré spustia automatizovanú reakciu v podobe indexovaných výsledkov vyhľadávania. Bolo evidentné, že v Google sa snažia algoritmu vybudovať  databázu tak, aby bolo preň jednoduchšie priraďovať k slovám sémantický (kontextuálny) význam a snažiť sa tak lepšie pochopiť zámer vyhľadávania. V tej chvíli bolo nad slnko jasnejšie, že vyhľadávanie sa čoskoro znovu zmení na nepoznanie.

Graf znalostí Google umožňuje vyhľadávať veci, ľudí alebo miesta, ktoré Google pozná – pamiatky, mestá, mestské časti, geografické prvky, filmy, umelecké diela, celebrity, športové tímy, budovy, rôzne objekty a predmety, umelecké diela a iné. K týmto veciam dokážete okamžite získať relevantné informácie bez toho aby ste upravovali vami zadávaný dotaz. Vyhľadávanie už využíva kolektívnu inteligenciu webu a snaží sa rozumieť svetu podobne ako mu rozumie človek čiže v súvislostiach. To bol prvý krok k sémantickému vyhľadávaniu.

  • V Máji 2012 bol Graf znalostí  spustený pre anglicky hovoriace krajiny no už v decembri 2012 sémantické vyhľadávanie expandovalo do Španielčiny, Francúzštiny, Nemčiny, Portugalčiny, Japončiny, Ruštiny a Taliančiny a stále sa rozširuje.

Hummingbird aktualizácia

Ďalším krokom ku sémantickému vyhľadávaniu sa stal v septembri 2013 nový algoritmus menom Hummingbird.  Ten mal za úlohu zlepšiť chápanie zadaných dopytov. S nástupom hlasového vyhľadávania v Google potrebovali úplne prebudovať fungovanie svojho algoritmu tak, aby vyhovovalo potrebám moderných užívateľských návykov, Prím vo vyhľadávaní totiž pomaly začali preberať mobilné zariadenia.

  • Hummingbird je považovaný za najväčšiu zmenu základného algoritmu spoločnosti Google od roku 2001.

 

Inteligentné mobilné zariadenia

(Rok 2015)

Ktorý rok by ste nazvali prelomovým v rámci mobilných smart zariadení?

Mnohí si myslia že to bolo kdesi v rozsahu 2005 až 2010. Tech geeks a SEO špecialisti občas tipujú rok 2008 alebo  2010 . V 2008 totiž prišiel prvý smartphone, ktorý bežal na Androide, a v 2010 sa Google pretransformoval na spoločnosť  so zameraním na mobilné telefóny. Bohužiaľ ani jedno nieje pravda.

Ak sa dá nazvať  nejaký rok prelomovým v rámci mobilných zariadení bol to práve rok 2015. Mobilné zariadenia totiž po prvý raz predbehli v počte vyhľadávaní počítače a laptopy.

Hoci zámer vyhľadávania na mobilných zariadeniach je poväčšine od desktopov a laptopov odlišný a miera konverzie v mobilných zariadeniach štatisticky zaostáva. V rámci roku 2015 mobilné zariadenia porazili počítače aj v počte internetových pripojení.

Google v tom istom roku uviedli na trh očakávanú aktualizáciu algoritmu pre mobilné zariadenia, ktorá má používateľom poskytovať najrelevantnejšie a najaktuálnejšie výsledky, či už sú informácie na webových stránkach alebo v rámci mobilných  aplikácií.

AMP (Accelerated mobile Pages)

(Rok 2016)

V snahe o zrýchlenie stránok spoločnosť Google v roku 2016 predstavila AMP (Accelerated Mobile Pages). Myšlienkou platformy AMP bolo okamžité-rýchlejšie načítanie obsahu. Mnoho spravodajských médií a vydavateľov si AMP rýchlo osvojilo a používajú ho dodnes.

  • V januári 2017 v Google oznámili, že rýchlosť stránok bude faktorom hodnotenia mobilných vyhľadávaní.
  • V tom istom mesiaci spoločnosť Google uviedla, že začne devalvovať stránky s dotieravou pop-up reklamou.
  • V júli 2019 bola pre všetky nové webové stránky prednastavená  indexácia v mobilných zariadeniach. Do marca 2021 naň prechádzajú všetky webové stránky.

 

Strojové učenie a Inteligentné vyhľadávanie

V odstavcoch vyššie sme spomínali, že Google, ktorý bol pôvodne založený na získavaní informácií, sa stal spoločnosťou, ktorá je zameraná na mobilné zariadenia. To platilo len do roku 2017, kedy generálny riaditeľ spoločnosti Sundar Pichai vyhlásil Google za spoločnosť, ktorá sa zameriava na oblasť strojového učenia (ang. Machine learning).

Dnes je ekosystém Google navrhnutý tak, aby informoval, asistoval a to v rámci rôznych prostredí a zariadení. Preto je strojové učenie implementované do všetkých produktov (vrátane vyhľadávania, Gmailu, reklám, Asistenta Google a ďalších).

Pokiaľ ide o vyhľadávanie, sme svedkami vplyvu strojového učenia pomocou nástroja Google RankBrain. Pôvodne sa používal na testy vykonávané na 15% z celkového počtu vyhľadávaní. RankBrain mal za úlohu relevantne odpovedať na dopyty, ktoré nemal v databáze a teda nemal možnosť ich poznať.  Testy však boli úspešné a od tej doby Google rozšíril RankBrain na každé vyhľadávanie.

Hoci RankBrain môže ovplyvniť poradie vo výsledkoch vyhľadávania, nejde o  technický SEO faktor v pravom slovazmysle.

Vo svete inteligentného vyhľadávania sa dejú mnohé veci a vývoj sa zrýchľuje:

  • Hlasové vyhľadávanie začína byť naozaj exaktné pre mnohé jazyky.
  • Vizuálne vyhľadávanie je už prekvapivo použiteľné (Skúste ho napríklad na potravinách).
  • Spoločnosti čoraz viac využívajú chatbotov a široká verejnosť zas osobných asistentov (napr. Google asistent, Apple Siri, Amazon Alexa, Microsoft Cortana).
  • Tieto pokroky znamenajú, že tí, ktorí sa venujú SEO, majú pred sebou vzrušujúcu budúcnosť.

Google Core Updaty – Aktualizácie Jadra vyhľadávania

Google aktualizuje svoj algoritmus takmer každý deň. Počas roka však Google vydáva aktualizácie samotného jadra vyhľadávacieho algoritmu. Tieto aktualizácie sa nazývajú Google Core Update. Cieľom týchto  aktualizácií je už spomínaný lepší dojem z vyhľadávania pre používateľov s relevantnejšími a dôveryhodnejšími výsledkami vyhľadávania. Google vydáva takéto rozsiahle aktualizácie priebežne a zmeny v jadre algoritmu majú vplyv na všetky výsledky vyhľadávania na celom svete. Tieto  aktualizácie mali doteraz vždy vylepšiť spôsob, akým systém sleduje a vyhodnocuje obsah.

Pre SEO špecialistu je hlavný rozdiel bežnej aktualizácie oproti Google Core update ten, že musí analyzovať svoj web ako celok, nie len konkrétnu podstránku.

Google Core updates posledných rokov:

  • V marci 2018 spoločnosť Google potvrdila spustenie rozsiahlej aktualizácie algoritmu, ktorá bude prínosom hlavne pre stránky, ktoré napriek kvalitnému obsahu nedosahujú na priečky dobre optimalizovaného, hoci priemerne kvalitného obsahu. S tým súvisela aj ďalšia aktualizácia algoritmov zameraná práve na relevantnosť obsahu.
  • Medical update – V auguste 2019 prebehol ďalší Google core update (niekedy nesprávne a nepresne označovaný ako Google medical update) zameraná na stránky s obsahom nízkej kvality.
  • Florida 2 – V marci 2019, ako rozšírenie základnej aktualizácie z augusta 2018, v Google potvrdili Google core update Florida 2, podľa názvu je vám teraz už jasné, že išlo o veľký update (Florida je spomínaná vyššie). Komunita SEO ju však vnímala skôr ako návrat ku predchádzajúcim algoritmom.
  • E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness)  -V júni 2019 zasiahla ďalšia rozsiahla aktualizácia, ktorá  sa zameriavala na Expertízu, autoritatívnosť a dôveryhodnosť webov.
  • V septembri 2019 prebehla rozsiahla hlavná aktualizácia zameraná na podporu webov s celkovo optimálnym výkonom a dobrou rýchlosťou.
  • YMYL (Your money, your life) – Aktualizácia z januára 2020. Zameriavala sa na weby operujúce v rámci kategórií, ktoré sa týkajú vášho majetku alebo vášho zdravia.
  • V máji 2020 prebehla aktualizácia zameraná na vstupné stránky s nedostatkom obsahu a zároveň podporila výsledky lokálneho vyhľadávania.

BERT

BERT je skratka pre bidirectional encoder representation a zároveň najväčšia aktualizácia algoritmu Google od RankBrainu, týka sa zlepšenia rozoznávania vyššie spomenutého kontextuálneho chápania obsahu.

Napríklad výrazom „predok“ môžeme označiť príslušníka predošlej generácie toho istého rodu alebo tiež prednú časť či stranu predmetu či veci. Toto BERT dokáže lepšie rozlíšiť a poskytnúť tak relevantnejšie výsledky vyhľadávania. BERT  však oproti predošlému riešeniu dokáže lepšie chápať kontext aj pomocou slov ktoré obklopujú vaše kľúčové slová. Do určitej miery teda rozumie kontextu rozvitej vety.

Vo výsledkoch vyhľadávania ste pravdepodobne už videli tzv. featured snippets (Nemýliť si s rich snippets) alebo aj vybrané úryvky webstránok. Úryvky sú tvorené krátkym textom, odrážkami, číslami alebo tabuľkami, ktoré sa zobrazia v hornej časti v rámci výsledkov vo vyhľadávaní. Cieľom odporúčaného úryvku je odpovedať na dopyt hľadajúceho priamo v SERP, bez toho, aby ste sa museli preklikávať na web, ktorý poskytuje odpoveď vo forme článku, blogu či textu. Kedže sa nachádzajú nad bežnými organickými výsledkami vo vyhľadávaní často vravíme, že ide o nultú pozíciu vo vyhľadávaní. (SEO špecialistom práve poskočilo srdiečko.)

Takéto úryvky nie sú vy vyhľadávaní Google žiadnou novinkou. Prvý krát boli spozorované v roku 2014.

Featured snippets odštartovali SEO závody o vytúženú „nultú pozíciu“. Váš výsledok sa zobrazil nad všetkými organickými výsledkami v SERP a navyše ešte aj priamo v organických výsledkoch. V januári 2020 však Google aktualizoval túto funkciu tak, aby sa toto duplikované zobrazenie nedialo. Po novom ste teda bu vo featured snippets alebo v organických výsledkoch vyhľadávania. V júni 2020 prišla  zmena v podobe aktualizácie, v ktorej sa uvádza, že vybrané úryvky teraz zavedú po prekliku používateľov priamo k textu, ktorý je relevantný pre ich vyhľadávací dopyt.

Používateľom sa teraz zobrazuje text zvýraznený žltou farbou.

Keďže hlasové vyhľadávanie sa naďalej zdokonaľuje, obsah vybraných úryvkov poskytne veľkú príležitosť na zvýšenie organickej viditeľnosti.

Záver

História SEO bola plná vzrušujúcich zvratov – zrod nových vyhľadávačov, zánik starých, stále novšie funkcie, nové algoritmy a neustále testy a aktualizácie jadra vyhľadávacieho algoritmu. hoci sa vyhľadávače v priebehu posledných 20 rokov zmenili na nepoznanie, jedna vec je jasná. Pokiaľ existujú internetové vyhľadávače, bude existovať aj SEO